Hemsidan genomgår just nu en ombyggnation, vilket betyder att allt kanske inte fungerar som det ska.

En helg i Berlin

I januari bokade jag en resa till Berlin i mars för Mathias och mig. Det var en tidig 30 års present till honom. Jag bokade den tidigt för när han fyller 30 år är vi tre stycken i familjen och det är omöjligt att veta hur allt är då. Jag ville helt enkelt vara på den säkra sidan. När jag bokade resan hade jag inte heller en aning om hur det skulle se ut i mars med corona.

Jag är så tacksam och glad att vi kom iväg då vi verkligen behövde denna weekend. Både Mathias och jag jobbar vardagar och ibland helger så att umgås på helgerna är inget vi tar för givet. Nu kommer vi inte att resa på ett bra tag så vi får leva på denna lilla helgtripp ett tag framöver.

På lördag morgon anlände vi till Berlin och tog en buss från flygplatsen Tegel till centralstationen. Därifrån gick vi in till city. Det var en grå och kall förmiddag och väldigt tomt på folk trots att det var lördag.

Vi gick väldigt mycket den dagen och till slut hittade vi en tom galleria med ett asiatiskt matställe. Vi beställde varsin Poké Bowl innan vi fortsatte vår "promenad" kring huvudstaden.

Vid 15-tiden kom vi fram till Alexanderplatz där vi också hade vårt hotell. Vi hade vårt rum på 9:e våningen och hade en magisk vy över Alexanderplatz.

Utsikten från vårt hotellrum

Efter en välbehövlig vila och några kakor i magen var det dags att bege sig ut igen för att gå ut och äta. Vi hade blivit tipsade om en vietnamesisk restaurang som heter Chen Che Teehause som låg ca 15-20 minuter från oss, vilket var perfekt avstånd. Vi hade läst att det var ett populärt ställe och svårt att få bord om man inte hade bokat ett bord. Vi chansade iaf och gick dit, och tur som vi hade fick vi ett bord.

Man kunde beställa smårätter eller en huvudrätt. Vi valde att beställa varsin huvudrätt. Jag åt en supergod nudelrätt med vegetariska vårrullar. Så så gott! Om ni är i Berlin, kan jag verkligen tipsa om den restaurangen.

Bild lånad från Chen Che facebook-sida

Det var dag ett. Jag fortsätter med dag två som var en söndag. På söndagar är allt nerstängt i Berlin och det märktes kan jag lova. Staden var helt öde, lite som det är nu i Stockholm.

Dock hade vi kollat upp ett frukostställe som hade öppet från kl 08 på morgonen. Toppen! Vi vaknade runt 07 på morgonen, gjorde oss iordning och tog sedan en 30 minuters promenad till frukoststället, Anna Blume. Vi hade tur då vädret var fint och att det fanns plats på caféet när vi kom. Vi var faktiskt de första gästerna och tur det för bara efter några minuter fylldes caféet av människor.

Vi beställde in en "frukost-buffé" innehållandes bröd, äggröra, frukt, olika sorters ostar och antipesto som oliver, picklad gurka etc. Till det beställde jag en cappuccino och Mathias varm choklad. Vi hade en sådan mysig morgon. Vi satt där länge och bara njöt av en lugn och härlig morgon med en massa goda frukosttillbehör. Det enda jag inte riktigt njöt av var cappuccinon, inte god, men allt här i livet kan inte vara perfekt!

När vi var klara fortsatte vi dagen med att gå runt i Berlin och gå på olika marknader, se Berlinmuren och läsa om historien kring den, vi gick till Holocaust Mahnmal och mer fikor och promenader.

Efter en heldag på stan tog vi en vila på hotellrummet innan vi begav oss ut igen för middag. Vi körde på en repris och åt på Chen Che igen och beställde in två smårätter samt varsin huvudrätt. Efter middagen promenerade vi hem i det folktomma Berlin.

Dagen efter var det måndag och dags för oss att bege oss hemåt till Stockholm. Flyget skulle gå runt 15 så vi hann att äta frukost ute även denna morgon. Det blev frukost på ett café jag hade suktat efter, Oliv Café. Det blev en supergod cappuccino och en fantastisk avokadomacka för min del.

Som ni märker gick det ingen nöd på oss under denna helg. Vi åt gott och promenerade en massa. Det är det bästa när man besöker en storstad, tycker jag! Äta gott och upptäcka nya platser!