Charlotte Beijer

5 rumpövningar med gummiband

Det är en del som har förstått det här med gummiband. Med gummiband kan du få till så att övningarna blir jobbiga/re och det är lätt att ha med sig gummibandet i handväskan eller till och med i fickan. Inga konstigheter.

Jag är en av alla personer som gillar gummibandsträning och jag föredrar att köra rumpövningar med gummiband som uppvärmning innan ett benpass. Personligen hittar jag aktiveringen i sätesmusklerna lättare när jag fått jobba med dem innan själva benpasset samt att jag kompletterar med några klappar på de muskler jag ska jobba med för att väcka dem till liv
Jag använder gummibandsövningar till vissa supersets också och ibland till övningar med tyngre vikter för att det ska bita till lite extra. För att bygga en muskulös rumpish tar det nog ganska lång tid om man enbart kör med gummiband, så tänk variation – tyngre vikter, lättare vikter, explosivitet, långsamt tempo, snabbt tempo etc. Om du vill köra med gummiband ska du få 5 tips på brännande rumpövningar.


5 rumpövningar som du kan göra med ett eller varför inte två gummiband.

Övning 1: Kissande hunden.
Stå på alla fyra och ha gummibandet precis över knäna. Spänn till coren så att magen är aktiverad och spänd. Därefter kan du börja med att lyfta ena benet ut från kroppen som ni ser på videon.
Ca 12-15 reps på vardera ben.

Övning 2: Höftlyft och höftlyft på ett ben.
Ligg på rygg med fötterna nära rumpan. Börja med att tippa bäckenet och spänna till din core. Därefter trycker du ifrån med hälarna upp höften och spänner till rumpan i toppläget. Samtidigt som du går upp med höften trycker du ut benen åt sidan.
När du utför höftlyft på ett ben är det samma teknik, men när du är på väg upp drar du ditt böjda ben till dig för att det ska bli tynge.
Ca 12-15 reps både på vanliga höftlyft samt höftlyft på ett ben (vardera sida). 

Övning nr 3: Knäböj + Kick ut åt sidan.
Placera gummibandet nedanför knäna. Utför ett knäböj och kicka ena benet åt sida. Upprepa övningen och kicka med andra benet.
Denna övning skulle jag välja att köra under 60 sekunder.

Övning nr 4: Tre steg ut + knäböj
Denna övning påminner om den ovan, men ser lite annorlunda ut. Placera gummibandet mellan knän och fotled, där du tycker det känns mest. Jobba ut med ena benet åt sidan tre gånger och gör sedan en knäböj. Gör samma sak med det andra benet.
Upprepa övningen under 60 sekunder.

Övning nr 5: No name.
Ligg ner på mage och ha gummibandet över knäna. Jobba ut med benen och sedan jobba in genom att först lyfta benen från golvet. För en bättre förståelse så titta på filmen 😉
12 reps

 

Hoppas att du gillar övningarna. Det finns mängder av olika övningar du kan göra med ett gummiband och för fler övningar kan du alltid gå in på min PT-online-tjänst här.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.