Charlotte Beijer

 5 anledningar varför träningsdejter är ett vinnande koncept

 5 anledningar varför träningsdejter är ett vinnande koncept

 Jag tycker det är väldigt kul med träningssällskap,
och speciellt när man kan utmana och lära känna varandra ännu mer. I påskas planerade Alexandra och jag in en träningsdate, och hur kul hade inte vi?! I det här inlägget kommer jag att ta upp varför jag gillar att träningsdejta.

 5 anledningar varför träningsdejter är ett vinnande koncept
  1. Du gör övningar du annars inte gör. Igår körde vi sumo-marklyft, vilket jag aldrig annars kör. Jag tyckte det var en superskön övning och insåg att 50 kg på sumo inte är samma som att ha 50 kg under vanliga marklyft. Att köra sumo är mycket lättare än vanliga marklyft och dessutom känns riktigt bra i baken under övningen med. TESTA!
  2. Pusha varandra och kom med feedback. När man är två som tränar tillsammans kan man pusha varandra och titta på varandras teknik och komma med feedback. Ibland kan det vara så att man har en bild av hur man gör övningarna, men utifrån kanske det inte alls ser ut som du tänkt.
  3. Det är kul. Att träna med någon annan är kul då man hinner att umgås och prata. Jag upplever mig själv väldigt avslappnad och trygg i en träningsmiljö, vilket iofs kanske beror på att det varit mitt ”kontor” i några år. Hur som, jag gillar att umgås i den miljön och det är kul att umgås medan man tränar.
  4. Hjälp med fotografering. Är du bloggare eller bara gillar att lägga ut fina bilder på Instagram då är det perfekt att ha en inplanerad träningsdejt. Det är mycket lättare när någon tar kort än att du själv ska ställa upp en kamera på stepbrädor och knäppa av med sin mobil.
  5. Att passa en under tunga lyft. När man är två kan det vara så att man vågar testa på något som man inte annars gör när man tränar själv. Att stå på händer utan vägg är faktiskt inget jag vågar att testa på när jag är själv, men när man är två kan den andra passa. OCH appropå att passa är det perfekt att ha en träningsdejt med sig under passen som kan passa om du vill testa på att göra ett PB i något lyft.

En extra punkt är att det är mycket roligare att spexa och leka efter träningen när man är två.

Hur ofta kan en göra såhär spexiga bilder själv? Inte allt för ofta, men när man är två går det hur bra som helst.

Nåväl, med de fem tips jag gav ovan ska jag nu berätta om vad vi tränade igår under vårt pass. Vi började med en cirkel på tre övningar.

Övning 1 – Knees to elbow eller toes to bar. Knees to elbow är en lite lättare variant på magövning än toes to bar. Det som är mest jobbigt under övningen är greppstyrkan och att det går hål på händerna, haha.Här ser ni de två varianterna på magövningen, toes to bar som Alexandra gör och knees to elbow som jag gör.

Övning 2 – Bulgariska utfall. Det är en av mina favoritövningar då den bränns riktigt bra. För mig ger den garanterad träningsvärk. Heja utfall!Övning 3 – Sumo marklyft. Denna övning står du mycket bredare mellan fötterna än vanliga marklyft. När man står bredare mellan fötterna tar det mycket, mycket bra på baken. Jag gillar även övningen då du jobbar med hela kroppen och flåset drar igång.Efter tre varv på cirkeln gick vi vidare med lite chins och tre olika magövningar. Det var russian twist, en variant på crunches med vikt och sedan en annan magövning som inte har något namn. Jag kan visa de tre magövningarna i en film i veckan, om ni vill. 

Vad säger man? Att träningsdejta är superkul och mer sånt i vardagen!
Tränar du mycket själv eller föredrar du att träningsdejta?

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.