Charlotte Beijer

Veckans läsarfråga ”vad ska jag göra för att få synliga muskler”?

VECKANS LÄSARFRÅGA

”Hej Charlotte. Tack för en bra blogg med mycket inspiration. Jag har en fråga till dig, jag tränar ca 6 gånger i veckan blandat cardio och styrketräning. Fast jag tränar nästan varje dag ser jag ingen skillnad på min kropp, nästan tvärtom. Jag äter ganska nyttigt och inte allt för mycket mat. Kan du ge mig lite tips på vad jag kan göra för mer synliga muskler”?

Svar: Det är väldigt svårt att kunna ge dig något konkret svar här. Jag skulle behöva mer information om exakt vad du tränar och hur det brukar se ut. Hur många gånger i veckan tränar du cardio? Hur många gånger i veckan tränar du styrketräning? Hur långa brukar dina pass vara? Kör du för lätta vikter? Utmanar du dig när det är cardio? Med din kost, vad är nyttigt för dig? Vad är, inte allt för mycket mat för dig?
Jag kommer göra dig besviken med att säga att det inte finns några direkta råd som ”att gör så här så kommer du lyckas”. Kost och träning är väldigt individuellt och som du märker måste jag veta en hel del om dig innan jag kan ge de rätta svaren.

Det mönster jag kan se bland mina klienter är att de inte äter tillräckligt med mat och är lite fega att lyfta tungt. Om vi börjar med kosten, äter man rediga måltider med kolhydrater, protein och bra fetter blir man SÄLLAN sugen på godis och annat smått och gott. Sedan är det viktigt att ge musklerna mat och musklerna är inte så jätteglad i socker utan de vill gärna ha riktig mat som protein. När vi tränar mycket behöver vi även kolhydrater och fett som energikälla. Om det är tomt där börjar kroppen nalla på musklernas mat (protein) och ska omvandla om det till energi. Ni hör, det blir ju inge bra det.

När det sedan kommer till träningen ser det lite olika ut, och det är väldigt svårt att komma med något då jag inte vet alls hur du tränar. Men du kanske behöver lägga på tyngre vikt? Vi säger att du ska göra 10 reps militärpress, då är frågan om du har så tungt så att du verkligen bara kan göra 10 reps. Att du inte får de resultat du vill kan även bero på att du inte gör någon förändring med din träning som då byta ut vikter och jobba med tempo, du kan även behöva vila mer, få in mer sömn och bättre mat.

Som du märker är det en hel del som spelar roll. Kost och träning är inte busenkelt, tvärtom, det är en hel vetenskap. Om du är intresserad av hjälp så hjälper jag dig gärna. Maila mig på [email protected]

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.