Charlotte Beijer

Proteingröt med skummad mjölk

Äntligen fredag och morgonen startades på bästa sätt med en grötfrukost. Pannkakor på fredagar är inte lika viktigt längre då hösten är här och gröten smakar nästan bättre då på morgonen. Dagens gröt blev en proteingröt med skummad mjölk som toppades med blåbär, jordnötssmör och kanel.

Gröt är inte svårt att göra och därför är det så lätt att göra den ännu godare genom att tillsätta olika kryddor, frukt eller frön. Om du vill testa på gröten jag gjorde idag ska du få receptet på det.

Ingredienser: 

  • 1 1/2 dl havregryn
  •  2 dl vatten
  • 1 skopa ärt- och havreprotein
  •  1 dl blåbär
  • 1 tsk chiafrön
  • 1 tsk riven kokos
  • Vaniljpulver
  • Kanel

Ni vet redan hur man tillagar gröt, men jag gör såhär. Jag lägger alla torra ingredienser i en skål och blandar om. Kokar upp 2 dl vatten.När vattnet börjar koka lägger jag i de torra ingredienserna och rör om i typ 1-2 minuter. Det går ju så fort! Lägger gröten i en skål och lägger på toppingen. Därefter tar jag ca 1 dl mjölk och skummar det för att till sist lägga på det på gröten.

 

Jag tycker att man kan göra gröt så lyxig och god trots att det är busenkelt att göra och att du inte behöver en massa konstiga ingredienser.
Så gott och så lätt! Hur brukar du tillaga din gröt?

 

 

2 Responses

  1. Du fick till skummet den här gången 🙂 ?! iKaffe? Eller sojamjölk eller kanske helt vanlig mjölk? Kram!

    • Haha ja! Nu körde jag på helt vanlig mjölk. iKaffe är i sådana stora förpackningar, vilket betyder att jag inte hinner dricka upp det innan mjölken gått ut. Så segt! Så kör på småförpackning vanlig mjölk 😉

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.