Charlotte Beijer

Veckans läsarfråga om träning

VECKANS LÄSARFRÅGA OM TRÄNING

 

Veckans läsarfråga handlar om att det är lätt att snöa in sig på en träningsform i taget och att man utför bara den under en viss period. Personen i fråga säger att det är svårt att hitta en balans och variation i träningen när det blir så här.
Så hur ska man tänka och hur ska man lägga upp träningen under perioder som dessa? 

Mitt svar: Nu kommer ett tråkigt svar från mig, men det lättaste är att hitta själva målet. Varför tränar du? Är det något speciellt du vill uppnå? Det är de två första frågorna som behöver besvaras för att verkligen kunna grotta ner sig i det här.

Men om du nu känner dig missnöjd med att du utför en slags träningsform i taget kan det vara bra att planera. Hur många gånger i veckan vill du träna? Vi säger 3 gånger i veckan och då kan du ju köra den träningsform du snöat in dig på två gånger i veckan och sen testa på någonting annat under träningstillfälle nr 3. Jag tycker även att det är viktigt att du gör det som du mår bra ut av. Jag till exempel tränar mycket styrketräning, men lägger in lite cardiopass då och då för att jag tycker det är ett bra komplement för mig och jag tycker det är väldigt kul med. En annan träningsform som vore ett bra komplement för mig är yoga, men jag är ingen yogaperson och jag har accepterat det. Jag tycker det är supertrist att yoga, men efteråt känns det väldigt skönt och jag blir inspirerad. Då jag ändå tycker det är tråkigt kan det ta upp till ett halvår innan jag kör det igen. Just nu klarar jag mig fint utan yogan i mitt liv, men om jag någon gång har ett annat mål med min träning och yogan behövs kommer jag att börja med det.

Ett tips för ökad motivation är att anlita en PT som hjälper dig eller hitta en träningskompis. Med en träningskompis kan ni utforska nya träningsformer tillsammans och även planera in vad ni ska träna under veckan. Det kan vara skönt att ha någon med sig när man kanske känner sig lite osäker vid nya gym eller klasser. Ett plus med att träna med en vän är ju att det blir väldigt kul och socialt under träningen.

Avslutningsvis, jag utgår alltid från målet och vad jag tycker är kul. Se vad du tycker och känner och ställ inte höga krav på dig själv. Mål, planering och kul ska du ha!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.