Charlotte Beijer

Kanelbullar på mindre än 20 minuter

Kanelbullar på mindre än 20 minuter

Visst är det något speciellt med kanelbullar? Det känns som att jag inte är ensam om att älska kanelbullar och när man hittar en liten nyttigare variant på kanelbullar kan man ju inget annat än att bli väldigt glad över det.

Det här receptet på kanelbullar är ju egentligen inte kanelbullar, men gojset där inne smakar ju verkligen som kanelbullar. De här kanelbullarna är som munsbitar och passar perfekt när du vill ha något sött till kaffet eller bara behöver lite ny energi.

Det bästa är att det innehåller få ingredienser och du kan variera innehållet hur mycket som helst! Jag gjorde dessa för några år sedan och fyllde de då med kaseinpudding och det blev världens proteinbomb.

Nu senast var jag mer sugen på kardemumma och kanel så då blev det en proteinrik och nyttig variant av kanelbullar. Vad kan jag säga om dessa kanelbullar? Jo de är proteinrika, utan tillsatt socker, innehåller ingen gluten eller mjölk, går VÄLDIGT snabbt att tillaga och är förbaskat goda!

Ingredienser ca 10 st bullar

3 st äggvitor
Kanel
Lite sötströ om du vill

Ingredienser kanelbullekräm

10-12 st dadlar
Kanel
Kardemumma
1 tsk kokosolja

Beskrivning

Häll i äggvitorna i en skål och vispa poröst tills den blir fast, häll i lite sötströ, kanel & varför inte lite vaniljpulver (?!). Lägg bakplåtspapper på en plåt o pensla med lite kokosolja innan du häller på äggvitan, lättare att få bort kakan sen. ​Grädda i mitten utav ugnen på 200 grader i ca 5-10 min.

Mixa dadlar, kokosolja, kanel, kardemumma och lite sötströ om du vill ha de mer söta, men dadlar i sig är väldigt söta. Mixa tills du får det som en kräm.

När botten är klar tar du bort bakplåtspappret. Vänta i ca 5 min innan du lägger på kanelbullekrämen. Lägg på krämen, rulla ihop den, skär upp i ca 10 bitar om du inte vill ha dem större såklart! Innan servering låt de stå i kylen i 10-15 min .
Om du vill ha bullarna mer proteinrika byt ut kanelbullekrämen till kvarg, kasein eller keso som du kan blanda med bär. Då blir det verkligen en proteinbomb.

Som vanligt hoppas jag att du gillar receptet och att du någonstans också förstår att de inte smakar som en redig vetekanelbulle utan mer som en munsbit som passar perfekt till kaffet eller innan/efter ett träningspass!

Om du gillar mina recept, följa gärna mig på Instagram för fler recept.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.