Charlotte Beijer

En chiapudding med mer kokossocker än jordgubb & Baobab

För några veckor sedan fick jag en påse med Chia Seed Mix i smak av ”Coconut Strawberry Baobab”. Perfekt, tänkte jag för då behöver jag inte smaksätta min egna chiapudding. Det enda som behövde tillsättas var mjölken och därefter var det klart efter 1-2 timmar i kylen. I söndags när vi hade brunch här hemma gjorde jag iordning fyra chiapuddingar och de blev riktigt goda.  

Så vad tycker jag om chiapudding?
Jag tycker chiapudding passar bra till mellanmål och till frukost. När jag äter det till frukost brukar jag även tillsätta havregryn i puddingen, bär och 2 kokta ägg på sidan om för mer näring och mättnad. Annars tycker jag chia är väldigt mättande, men sen beror det även på hur mycket chia man väljer att använda såklart.

Mixen jag använde mig av till chiapuddingen ovan blev jag lite besviken på då den innehöll mer kokossocker än själva smaken jordgubb och baobab. Visst, kokossocker har ett lågt GI, men fortfarande är det socker. Och absolut, världen går inte under, men jag tycker det bara är tråkigt att man ska behöva tillsätta olika sockerkällor i diverse produkter. Jag är inte rädd för socker, men väljer gärna socker när det är godisdags, glassdags eller när jag frossar i naturgodis. Inte till min frukost eller mellanmål, men, men, det var det enda negativa med den chiapuddingen. Som med det mesta, är det bäst att göra sin egen rätt från grunden som i detta fall chiapuddingen.

Jag ställde frågan på Instagram om vad ni tyckte om chiapudding och det var många som gillade det.
Jag ställer även frågan här.
Är det en HISS eller DISS med chiapudding?

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.