Charlotte Beijer

Att träna magmusklerna i hopp om att få en mindre midja

Dags att vi tar ett snack om magmuskler. För bara några minuter sedan var jag tvungen att googla några kända crossfit-kvinnor för att se på deras kroppar. Helt makalöst hur starka och snygga de är. En stark kropp tycker jag är så otroligt grymt, det står för så mycket som disciplin, hårt arbete och power. Jag blir imponerad.

Mitt upp i mitt googlande vände jag på blicken och såg en tidning med en kvinna på omslaget. Hon hade en smal midja, magmuskler och såg så kallad tonad ut, men enligt mig bara smal. De slags kroppstyper som pryder en del tidningsframsidor är mångas ideal på hur en kropp ”ska” se ut. Inte så konstigt då det är det vi matas ut av, men sluta upp med det och var glad att du är du. Att vara glad över den man är har jag pratat om tidigare och det ska jag inte skriva mer om just nu. Det jag ska prata om är MAGMUSKLER!

Jag upplever att det är populärt med magträning och jag märker det hos mina kunder, vänner och deltagare att de gillar magträning. En del av de hetsar kring magövningar i hopp om att få bort ”det här” (de tar ett grepp kring deras fett på magen) och att få en ”snygg” (!?) midja.
NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ och åter NEJ! Av att träna magmusklerna kommer du inte får en smalare midja. Ni vet punktförbränning, det fungerar inte sådär jättebra. Som Linus Carlén sa i Framgångspodden, ”Om punktförbränning hade fungerat skulle jag ha jättestora käkmuskler”. Med det menade han att han tuggade mycket tuggummi under dagarna. Ni förstår vad jag menar va? Glöm punktförbränning.

 

Vackra kvinnor, en aning retuscherade.
En spontan gissning, de kanske inte har den starkaste coren.  

Det jag vill komma fram till är, om du tittar på en kvinna som utför till exempel, crossfit. Det du ser då är ett muskelberg, eller hur?! När du tittar på hennes mage är den så galet muskulös! Hon är banne mig stark i varenda muskel som ingår i core:en och det krävs att hon är det i hennes träning.


Starka tjejer, eller hur?
(Bild lånad från Pinterest)

Så att träna magmusklerna ihop om en smalare midja kan du lägga ner med på en gång. Magträning gör dig inte smalare, tvärtom, du blir starkare och det är sällan att en midja blir mindre av det. Du har ju magmuskler vid din midja och de krymper inte direkt när du tränar, tvärtom som sagt. Om du inte riktigt förstår vad jag menar, är mitt tips att googla upp en anatomibild av magmusklerna så kommer du förhoppningsvis att förstå hur magmusklerna är uppbyggda.

Slutord, sluta upp med att hetsträna magmusklerna i hopp om att bli smalare. Träna dina magmuskler för att bli starkare, för att du ska orka tunga lyft då du behöver din mage. Det behöver inte vara lyft på gymmet utan det kan vara lyft du utför i ditt yrke eller i vardagen. Core, det betyder ju kärna och coren är vår kärna på kroppen. Det är vårt center!

Ta en titt på bilden nedan. Magmusklerna består inte bara av sexpacket.

Hur mycket midja har den här figuren egentligen?

2 Responses

  1. Men det kan ju också vara så att kvinnan, eller mannen, har en dålig aktivering av djupa bålmusklerna och därmed putmage. Att träna denna muskulatur kan ju faktiskt göra att midjan upplevs mindre vid god aktivering. Om man vill bli av med extra fett över magen så är det ju dock mer än bara träning som kommer spela in. Vill de ha magrutor så kommer det framförallt krävas väldigt mycket disciplin

    • Hej Maria,
      Tack för kommentaren. Det du skriver kan absolut stämma. Det jag menar i inlägget är att om man tränar mycket mage och dens alla muskelgrupper ökar muskelns tvärsnittsyta, vilket kan ge ett utseende av att midjan försvinner ”crossfit-mage”. Självklart spelar mycket annat in beroende på vem det är, och för att få magrutor är det som du skriver, mer än träning som spelar roll och otroligt mycket disciplin.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.