Hemsidan genomgår just nu en ombyggnation, vilket betyder att allt kanske inte fungerar som det ska.

När ett företag har lyckats

Då jag har pluggat marknadsföring och allt vad det innebär med bland annat beteendevetenskap, sälj och psykologi har jag svårt att ignorera hur vissa företag jobbar för att bli stora.
Det är otroligt intressant.

 

Just nu har jag ett företag i åtanke. Detta företag har verkligen expanderat och många vill vistas tillsammans med företagets produkter. Det är intressant att se köparnas hets när de fått tag på den senaste produkten som lanserats. De vill gärna berätta det för så många som möjligt, att de var en bland de första som fick testa produkten. Det skapar en slags hype och många undrar var du kan köpa produkten för de vill ju också smaka och vara en bland de första som gör det så att de i sin tur sedan kan berätta det för andra. Att de var först.

I går såg jag en kvinna recensera den senaste produkten från det här företaget. Hon gjorde en film när hon smakade på produkten för första gången och höjde såklart produkten till skyarna. Hon fick mängder av kommentarer och hennes följare ville också smaka och undrade vart hon hade fått tag på den. Det här är helt galet egentligen! Kvinnan gör en film för att visa att hon fått tag på produkten och jag är 99,99% säker på att hon INTE fått betalt för detta. Hon vill bara visa att hon tillhör gruppen och är en av dem som hittat den nya smaken. Företaget att lyckats!

Egentligen skulle företaget inte behöva göra någon direkt marknadsföring alls då köparna står helt för det. Det jag lagt märke till med detta företag är att de alltid hypar de nya smakerna/produkterna innan de släppts ut till försäljning och ger sina följare lite sneak peaks. Det resulterar till att följarna vill ha produkten bara mer och mer. När följarna äntligen får tag på produkten visar de såklart det på sina sociala medier- kanaler, och därmed sprids det vidare. Man kan läsa mer om det här fenomenet/attityden i Micaels Dahléns bok, Nextopia, som handlar om förväntningssamhället. Han skriver om den tid vi lever idag, där allt är tillgängligt och att morgondagen är viktigare än just idag. Han menar på att vi har förväntningar på allt och tror att vi kommer bli lyckligare när vi får i detta fall den senaste produkten. Han fortsätter att berätta att det finns gott om möjligheter att bli lycklig i förväntningssamhället, men att det samtidigt aldrig varit svårare att förbli lycklig.

Jag skulle kunna skriva i all evighet om detta, men en sista sak med företaget. De personer som bli sponsrade av deras produkter är av en viss nisch och produkterna förknippas med dessa människor. Det är väldigt smart då många av konsumenterna ser upp till sponsorerna och vill också vara en del av den branschen och triben. SIDOSPÅR - Tänk lite på hur du lever ditt liv, vad för slags matprodukter/råvaror du konsumerar, vilken bil du kör, vart du bor, vad för klocka/smycken du har etc etc. Skriv ner det på ett papper så kan man lätt läsa av vad för person du vill vara eller är.

När jag hör namnet på företaget får jag upp en viss typ av människor som konsumerar produkterna och har inte företaget lyckats då? Jag tror det. Jag anser att de har lyckats väldigt bra.

 

Kommer du på något företag som liknar det jag skriver om? 

Meny
Blogg
Social Media
Copyrigt ©2021 - Charlotte Beijer