Shopping Cart

Kost och Akne

Jag har haft den turen att jag aldrig fått finnar. Jag har haft en riktigt bra hud sedan en liten plutt (tack mamma o pappa). Däremot hände det något under våren – jag fick finnar!! Jag förstod ingenting alls. Det liksom ploppade upp i pannan bara sådär.

En kväll började jag gå igenom vad för nytt har jag lagt till i min kost. Jag äter inte supermycket socker vilket kan bidra till finnar. Efter ett tag kom jag på, KESELLA! Under våren hade jag tvingat mig själv att börja gilla Kesella.
När jag kom på att kesellan kunde vara boven i mitt problem kunde jag inte låta bli att googla ”Akne och kesella”. Mycket riktigt kom det upp en massa träffar. Efter den kvällen slutade jag med många mejeriprodukter förutom den lilla skvätten mjölk som jag har i kaffet och mitt vassleprotein.

Nu i morse snubblade jag förbi en artikel om just sambandet mellan kost och akne. Det var amerikanska forskare som sammanställt resultat från vetenskaplig litteratur kring kost och akne. De hittade tydliga samband på att om du äter fel kost ökar det risken eller påverkar det för akne.

Den kost som ökar risken för akne är snabba kolhydrater som då godis, fikabröd, vitt bröd, vit pasta, läsk – ja ni förstår. Det är inte bara snabba kolhydrater som ökar risken för akne utan även mejeriprodukter.

Ja, så där fick jag svaret! Du som hade problem med finnar kan titta mer på din kost. Vad är det egentligen du stoppar i dig varje dag.

Tips på vad du ska äta och inte.
* Ät mer grönsaker,bär och frukt.
* Variera matfettet. Använd mer kallpressade oljor som rapsolja, valnötsolja och olivolja.
* Använd kryddor som ingefära, gurkmeja och vitlök.
* Ät lite nötter varje dag – variera mellan olika sorter.
* Välj grovt bröd med hela korn, råris och fullkornspasta istället för snabba kolhydrater som läsk, godis, fikabröd, glass, vitt bröd etc.

kesella

Källa: Sund.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Copyrigt © Charlotte Beijer