Shopping Cart

Alkohol & Träning

Nu när solen tittar fram, det börjar bli varmare ute och kvällarna blir längre får många av oss mer energi, vi blir mer spontana och vill vara ute i det fina vädret. Uteserveringarna och parkerna är fulla med glada människor som njuter av solens stålar.

Under dessa soliga och härliga tider blir det så lätt att man avnjuter några glas vin eller en öl. Eller hur?
Det är ju vår/sommar och då smakar det som bäst. Då ska man njuta.

rosé

Idag råder det en slags hälsohets som ni inte kan ha missat. Därför tänkte jag gå in på alkohol och träning. Det går inte riktigt ihop. För den som tränar har alkohol en del negativa effekter.

Negativa effekter med alkohol

1. Alkohol driver ut vätska ur kroppen. Med vätskan som förs ur kroppen försvinner också kalium, natrium och magnesium. När man tränar svettas man och då förlorar man de mineralerna med. Alltså, om du är bakis och tränar förlorar du dubbelt upp. Det kan leda till muskelkramper och en försämrad prestation under passet.

2. Alkoholen ökar halten av muskelnedbrytande och fettinlagrande hormoner. Det är därför inte så smart att träna med alkohol i kroppen då kroppen jobbar för fullt med förbränningen av alkohol.

3. Även små mängder alkohol påverkar koordinationsförmågan, vilket leder till en ökad risk för skador.

4. Alkohol hämmar fettförbränningen. Det är levern som står för den största delen av kroppens förbränning i vila.
Alkoholen förbränns i levern med, och så länge du har alkohol i kroppen begränsas förbränningen av fett.

5. När du dricker mycket under en kväll ökar aptiten. Och ni vet ju vad man oftast blir sugen på. Exakt ingen fisk eller soppa här inte. Skräpmat. Omdömet försämras och därmed äter man mat som man hade undvikit i nyktert tillstånd.

spinning (2)

Träning innan alkoholkonsumtion?

Om du har tränat och ska festa efter passet är det bra att dricka ordentligt med vätska både under och efter passet för att just fylla på reserverna. För att minska de negativa effekterna och muskelnedbrytningen av alkoholen är det väldigt viktigt att äta ordentligt och dricka under hela dagen.Var extra noga med mat och vätska efter passet, då du redan befinner dig i en nedbrytningsfas.

Några punkter du kan tänka på inför en festkväll

1. Välj vin och öl före andra former av alkohol. Rött vin har visat sig vara hälsosamt i rimliga doser. Rik på antioxidanter.

2. Drick ordentligt med vatten före, under och efter festen.

3. Drick inte på tom mage. Ät alltid något innan festen.

4. Hoppa över starkspriten, groggar och drinkar (mycket socker). Kombination med ren alkohol och sockrig dricka skadar hälsan och formen mest, och har minst positiva effekter.

5. Är du noga med din träning är det allra bästa att avstå från alkohol helt enkelt.

summer

Fest och alkohol går ihop, men du kan ha minst lika kul utan. Jag lovar!

 

Källa: Fitness Lifstyle

2 comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Copyrigt © Charlotte Beijer